اثبات جرم شرب خمر
جرم شرب خمر به روش های زیر قابل اثبات است
- اقرار به شرب خمر
- شهادت در شرب خمر
- علم قاضی در شرب خمر
در ادامه به طور مفصل به توضیح هر کدام میپردازیم
اقرار به شرب خمر
در قانون عمل اقرار به جرم شرب خمر تحت شرایط خاصی قابل پذیرش است ؛ در نتیجه متهم باید بالغ ، قاصد ، مختار و نیز در خصوص مجازات و حکم جرم شرب خمر کاملا مطلع باشد .
حال ابنگونه ر نظر بگیرید که متهم نسبت به جرم و مجازات شرب خمر بی اطلاع بوده باشد . در این صورت شرایط مجازات برای وی قابل تغییر خواهد بود . یعنی در جهل موضوعی، حتی اگر مرتکب به حکم قضیه آگاه باشد امّا ممکن است نداند عملی که مرتکب شده است چه مجازاتی دارد . ادعای جهل، زمانی مورد پذیرش قرار می گیرد که خلافش ثابت نشده باشد . اقرار آنچنان که در ماده 164 قانون مجازات مصوب 1392 بیان شده است ؛ به معنای ” اخبار شخصی به ارتکاب جرم از جانب خود است ” . در روش اقرار به شرب خمر نیاز از تا اعترافات متهم به صورت کتبی و یا شفاهی ثبت و ضبط گردد . لازم به ذکر است که اقرار تحت اکراه و شکنجه و یا اذیت و آزار روحی و یا جسمی، فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد کند .
شهادت در شرب خمر
دومین روشی که از طریق آن جرم شرب خمر قابل اثبات خواهد بود ؛ شهادت دو شاهد است . این روش در اثبات بسیاری از جرایم قابل پذیرش است. در این روش دو فرد به غیر از متهم بع نوان شاهد از وقوع جرم شرب خمر توسط فرد یا متهم نزد مقام قضایی خبر می دهند . شهادت در صورتی شرعی محسوب میشود که قانونگذار آن را معتبر و دارای اعتبار بداند .
شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید دارای شرایط خاصی نظیر : بلوغ-عقل-ایمان (مسلمان باشد)-عدالت-حلالزاده باشد-ذینفع نبودن در موضوع-نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها-عدم اشتغال به تکدی و ولگرد نبودن ؛ باشد .
نکته ای که در خصوص شهادت به جرم وجود دارد در مبحث تعداد شهود است ؛ برای شهادت به کلیه جرم ها ، تعداد شاهد لازم دو مرد است ، به جز جرایمی که قانونگذار مستثنی اعلام نماید .
علم قاضی در شرب خمر
در جرم شرب خمر و یا مصرف مشروبات الکلی ، علم قاضی برای اثبات جرم در منظر قانون قابل قبول نیست ؛ پس با ترکیب مواد 211 و 212 قانون مجازات اسلامی ، علم قاضی به دلیل اینکه به جرم خاصی اختصاص ندارد ، به عنوان دلایل اثبات جرم شرب خمر قابل پذیرش خواهد بود .
قبل از ورود به مبحث مجازات شرب خمر ، لازم است تا توضیح مختصری در خصوص شرب خمر ارائه دهیم .
شرب خمر
در قانون ، شرب خمر یک جرم محسوب می شود . برای تحلیل بهتر اصطلاح ” شرب خمر ” لازم است تا به ترجمه بخش بخش آن به صورت جداگانه بپردازیم . شرب + خمر = واژه شرب به تنهایی معنا و مفهوم نوشیدن را می رساند ؛ و اما واژه خمر به هر مایعی که خاصیت سُکر آوری و مست کنندگی را به دنبال داشته باشد و مصرف آن موجب سبک شدن مغز و یا کند شدن فعالیت ذهنی گردد را خمر گویند .
در کل شراب انواع زیادی دارد که متناسب با مواد اولیه تشکیل دهنده تقسم بندی می شوند . در ادامه یکسری از شراب ها و مواد اصلی تشکیل دهنده آن را شرح می دهیم : نبیذ که از خرما گرفته می شود ، نقیع که از کشمش گرفته می شود ، فقاع که از آب جو تشکیل می شود و میزر که از جو گرفته می شود . در کنار این موارد ، شرابی که از انگور ، گندم و یا جو تشکیل شده باشند نیز نوعی شراب را تولید می کنند .
مسکر یا سُکر چیست؟ به حالتی که در آن عقل انسان زائل شده و قدرت تفکر از وی گرفته و یا ضعیف شود سکر گفته میشود و مادهای که موجب سکر میگردد مسکر نامیده میشود.
مجازات شرب خمر
مطابق شرع ، جرم شرب خمر و مجازات های مربوط به آن و حتی جرایم مرتبط به شرب خمر ، مشخص هستند و دادگاه نیز میزان جرم را با توجه به شرایط مربوطه تعیین می نماید . تمامی اعمالی که در رابطه با شرب خمر امکان وقوع دارد جرم محسوب شده و مشمول مجازات می شود . این جرایم به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم میشوند .
جرم حدی شرب خمر : این نوع از جرایم شامل شرب خمر و کلیه جرایم مرتبط به شرب خمر نظیر : حمل ، نگهداری ، عرضه ، فروش و… می شود. این جرایم در صورتی که مشهود باشند فورا قابل تعقیب از سوی ماموران نیروی انتظامی هستند.
جرم تعزیری شرب خمر : به جرایمی گفته می شود که شرایط حاکم به ارتکاب جرم و میزان مجازات آن در قانون تعیین نشده باشد . لازم به ذکر است که جرم شرب خمر در این دسته از جرایم قرار نمی گیرد و دلیل توضیح این نوع جرم در این مقاله تنها جهت تکمیل بودن توضیحات بوده است .
مجازات شرب خمر در قانون جدید
مجازات شرب خمر در قانون جدید ، بخش های خاصی از قانون را به خود اختصاص داده است ؛ این موارد بدین شرح هستند : در قانون مجازات اسلامی 1392 قسمت حدود ؛ مواد 264 و 265 و 266 و نیز در ماده 701 و 704 از کتاب پنجم 266 تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 1375 ، مجازات و تنبیه جرم شرب خمر به صورت کامل بررسی شده است . آنچنان که ماده 264 این قانون مصرف مُسکر از قبیل : خوردن ، تزریق و تدخین به هر میزان ، و با درصد خلوص متفاوت در صورتی که از مسکر بودن خارج نشود را موجب حد می داند . در تبصره : خوردن آبجو (فقاع) را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب حد می داند و در ماده 265 حد مصرف مسکرات را 80 ضربه تازیانه تعیین می نماید .
مجازات شرب خمر در اماکن عمومی
اگر جرم شرب خمر در اماکن عمومی و در حضور مردم به صورت علنی انجام شود ، مجازات سنگین تری را به دنبال دارد . یعنی علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر ، 2 تا 6 ماه حبس تعزیری نیز به محکمومیت شخص متهم افزوده خواهد شد .
حداکثر مجازات در جرم شرب خمر
مواردی وجود دارد که مکان مشخصی را برای جرم شرب خمر تعیین و یا تاسیس می کنند . در این موارد احداث محل مشخص و یا دعوت به ان محل برای عمل شرب خمر مجازات3 تا 24 ماه حبس و 74 ضربه شلاق و یا جریمه نقدی را به دنبال دارد . موردی که در این قسمت می توان به آن اشاره کرد حداکثر مجازات برای جرم شرب خمر است ، این محکومیت زمانی رخ می دهد که شخص متهم علاوه بر تاسیس مکان برای شرب خمر ، به دعوت مردم به آن مکان جهت مصرف مشروبات نیز اقدام نماید .
مجازات شرب خمر با توجه به تعداد دفعات
هر جرمی با توجه به تعداد دفعات تکرار ، دارای مجازات متغییری است . به همین دلیل در این قسمت از مقاله ، مجازات شرب خمر با توجه به تعداد دفعات را خدمت شما مخاطبان عزیز ارائه می دهیم :
مجازات شرب خمر بار اول تا سوم
مجازات اصلی شرب خمر با توجه به ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی ، هشتاد ضربه شلاق یا همان تازیانه میباشد . با این اوصاف مجازات شرب خمر برای بار اول مشخص گردید ؛ که قاضی بنا به تشخیص میتواند آن را صادر ، یا با کمی تخفیف در نظر بگیرد.
ارتکاب جرم شرب خمر برای بار دوم و سوم نیز با توجه به قانون برابر با 80 ضربه شلاق است با این تفاوت که مختار بودن قاضی در تعیین حکم و ثبت شدن جرم شرب خمر در سوء پیشینه به مدت دو سال ، امکان سخت تر کردن حکم را قوی تر می کند . البته تا قبل از اینکه دادگاه مبادرت به صدور رای نماید میتوان با انجام مواردی جهت تخفیف مجازات و یا گرفتن برائت مرتکب اقدام نمود . پیشنهاد ما این است که برای بررسی موردی و دقیق پرونده کیفری خود با کارشناسان حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری گروه وکلای عدل ایرانیان مشورت کنید .
مجازات شرب خمر بار چهارم
مجازات شرب خمر برای بار چهارم با توجه به شرایط مجرم و مواردی که تنها یک وکیل مجرب به آن ها تسلط دارد ، قابل تغییر و حتی تبرئه است . با این اوصاف اگر شخصی سه بار مرتکب مجازات شرب خمر گردد و هر بار حکم محکومیت او قطعی گردد و مجازات خود را متحمل شود ؛ در بار چهارم مجازات او اعدام است .
استثنا : اگر مجرم دیوانه و یا کافر شناخته شود حد از او ساقط میگردد و تبرئه می گردد یا مجازات سبک تری را متحمل خواهد شد .
مجازات شرب خمر برای اطفال
جرم شرب خمر در صورتی که اشاره به اطفال یعنی کودکانی که از لحاظ شرعی بالغ هستند اما زیر ۱۸ سال سن دارند ، داشته باشد ، مجازات تعیین شده دچار تغییر و تحول خواهد شد . به بیان ساده تر ، شرب خمر برای این کودکان در لیست حد و شلاق قرار ندارد . چرا که در کمال عقل و رشد اطفال زیر ۱۸ سالی که مرتکب جرم شدهاند ، شبهه وجود دارد و اگر دادگاه نیز این شبهه را داشته باشد ، مجازات حدود و قصاص برای آنها اجرا نمیشود یعنی اصلا به این مجازات محکوم نمیشوند .
علاوه بر این در جرم شرب خمر کودکان از حکم و سابقه کیفری مصون هستند . پس تنها مجازات تعیین شده برای کودکان زیر 18 سال ، تنبیه از جانب والدین خواهد بود . بر اساس مصوبه جدید قانون مجازات اسلامی ، مجازاتهای تعزیری برای افراد زیر ۱۸ سال با مجازاتهای تعزیری افراد بالای ۱۸ سال متفاوت است .
در دادگاه شرب خمر چه بگوییم؟
با توجه به توضیحات ذکر شده در این مقاله ، یکی از مواردی که نیاز است تا در دادگاه شرب خمر ، جهت دفاع از متهم گفته شود ، علم نداشتن و یا بی اطلاعی ، مرتکب نسبت به جرم و در مواردی ، بیان وجود زور و اجبار برای شرب خمر می باشد . البته نحوه بیان و بسیاری از موارد روانی و عملکردی در این جا دارای اهمیت می باشد چرا که قاضی به صورت کامل به امور موجود در دادگاه حاکم می باشد . بارها شرایطی ایجاد شده است که با جا به جایی یک ” و ” یا اصطلاحات کوچک از این قبیل ، کل مفهوم صحبت و یا دفاعیه ، دستخوش تغییر قرار گرفته است و همین امر موجب مجازات مرتکب گردیده است . پس بهترین پیشنهادی که در خصوص این سوال قابل ارائه می باشد . مشورت و حتی استفاده از یک وکیل کیفری برای دفاع می باشد . گروه وکلای عدل ایرانیان با استفاده از وکلای حقوقی حرفه ای ، موفق به حل پرونده های زیادی در خصوص کیفری گردیده اند .
وکیل شرب خمر
از آنجا که جرم شرب خمر یک جرم حدی است و در جرایم حدی به دلیل مشخص بودن مجازات و کلیه موارد مرتبط ، حساسیت زیادی حاکم است ، افراد متهم به این جرم نیازمند یک مدافع کم ریسک می باشند . یعنی هر چقدر مدافع شما از تجربه بیشتری در خصوص پرونده های شرب خمر برخوردار باشد . احتمال در یافت نتیجه خوب بیشتر خواهد بود . پس از وکیل شرب خمر و یا یک وکیل کیفری مجرب کمک بگیرید . چرا که مجازات شرب خمر در قانون ، حد و ۸۰ ضربه شلاق میباشد بنابراین کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در این پرونده حائز اهمیت میباشد.
خرید شلاق شرب خمر
شلاق شرب خمر از جمله جرایمی است که دارای مجازات های حدی می باشد . اینگونه مجازاتها موجب آسیب رساندن به جسم و گاها روح افراد می گردد مجازات هایی نظیر شلاق ، قطع عضو و … از منظر بسیاری از منتقدین ، حقوقدانان و دوستداران حقوق بشر ، امری وحشیانه و غیر انسانی می باشد . با این حال در قانون مجازات اسلامی ما ، در خصوص برخی جرایم ، این گونه احکام و مجازات ها وجود دارد و بعضاً به مرتکبین برخی جرم ها ، اعمال می گردد .
با این تفاسیر می توان گفت که مجازات شلاق در جرم شرب خمر بسته به نوع جرم ارتکابی ، به صورت حدی یا تعزیری قابل اجرا می باشد . پس یکی از انواع مجازات های پیش بینی شده ، توسط قانون گذار و شرع ، برای مرتکبین برخی از جرایم تعزیری و حدی ، شلاق می باشد که تاثیر بسیار منفی و آسیب زایی بر جسم افراد دارد .
با توجه به مضرات ذکر شده در خصوص شلاق حدی ، سوالی که ممکن است مطرح شود این است که ، امکان خرید مجازات شلاق حدی وجود دارد یا خیر ؟ در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تبدیل شلاق حدی، به جزای نقدی وجود دارد یا خیر و نحوه خرید حکم شلاق حدی، چگونه است؟ باید گفت ، خیر، از آنجا که تمامی امور مربوط به مجازات ها و جرایم حدی ، از قرار نوع مجازات ، میزان ، کیفیت و نحوه اجرای آن ، در شرع مقدس ، پیش بینی شده ، امکان خرید ، تبدیل و کاهش این نوع از مجازات ، به هیچ وجه، وجود نداشته و مرتکب، باید ، شلاق حدی را متحمل شود.
شرب خمر در قرآن
در خصوص جرم شرب خمر نیز در قران کریم اشارات واضح و روشنی وجود دارد . با این وجود برای تعیین حکم در خصوص نجس بودن مشروبات الکلی ، علمای دین اسلام به چهار دلیل ، قرآن کریم ، سنت ، عقل و اجماع ، استناد نموده اند .
در ادامه اشاره مختصری به آیات قرآن مجید در خصوص جرم شرب خمر می نماییم : در آیه ۲۱۹ سوره بقره اعلام شده است که شرب خمر موجبات گناه کبیر و بزرگ را فراهم می کند . همچنین در آیه اعراف ، شراب را رجس یعنی نجاست می داند و اعلام می کند که در فرد ایجاد تنفر و دوری از خوی آدمی را پرورش می دهد .
در نهایت می توان به این نتیجه رسید که شرب خمر ، نفس و احساسات منفی انسان ، که توسط عقل کنترل می شود را آزاد می نماید . بعضی از این موارد خشم و شهوت است ؛ در موارد زیادی مشاهده شده است که مجرم در حالت مستی ، به تجاوز و یا قتل دست زده است . در کل مصرف مشروبات الکلی ، هر عملی که بد و ناپسند است را در منظر افراد مست ، درست و عملی نشان می دهد . پس می توان گفت که یاد خدا در این لحظه به صورت کامل از افراد دور می شود .
روایات در خصوص شرب خمر
چندین روایت درباره جرم شرب خمر وجود دارد که بعضی از آن ها در کتاب ،کافی جلد ۶ بیان شده است : این بصیر از امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) روایت نموده است که ؛ « خدای تعالی برای معصیت خانه ای و صندوقی قرار داده است و برای آن دری ساخته است و آنرا قفل نموده و بر آن قفل کلیدی است و آن شراب است . »
امام صادق فرمود : رسول خدا (ص) فرمودند: شراب سرمنشاء همه گناهان است . و نیز ایشان می فرمایند: « ملعون است کسی که کنار سفره ای بنشیند که در آن شراب نوشیده شود . »شرب خمر حتی به میزان کم نیز از منظر پیامبران امامان نیز جایز نیست و حرام است و آنچنان که امام صادق (ع) از قول رسول خدا (ص) فرمودند: « هر مست کننده ایی حرام است . کسی پرسید : حتی یک جرعه؟ ایشان فرمودند: بله »
شرب خمر و سلامت
شرب خمر در منظر پزشکی نیز بدون عیب نیست . با توجه به تجربه پزشکان و همچنین با تکیه بر علم می توان گفت که مصرف مشروبات الکلی علاوه بر ضررهای اخلاقی ، ضررهای جسمی فراوانی دارد . آنچنان که مصرف مشروبات اختلالات شدیدی را در معده ، روده ، کبد، شش، سلسله اعصاب، شرایین قلب و قوای بینایی و چشایی پدید می آورد و مضرات اخلاقی آن ، ناسزاگویی و فاش نمودن اسرار خود و دیگران ، ارتکاب جنایت ، هتک حرمت و تجاوز به نوامیس خود و دیگران و زیر پا گذاشتن مقدسات است .
شرب خمر در ماه رمضان
همانگونه که هر جرمی در ماه مبارک رمضان ، مشمول مجازات دو برابری قرار می گیرد ؛ جرم شرب خمر نیز از این مور مستثنی نیست . پس در هر صورت خوردن شراب و یا هر مایعی که موجب مستی شود حرام است و این حرام بودن در ماه مبارک رمضان چند برابر میشود . اگر فردی بدون توجه به حرمت ماه رمضان خمر بنوشد، قطعا مورد برخورد جدی قانون گذار قرار میگیرد و اگر کسی بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی که مبتنی بر فقه اسلامی است عمل کند مورد مجازات قرار خواهد گرفت.
تبرئه از شرب خمر
در مواردی خاص امکان تبرئه افراد و یا کم کردن مجازات شخص در خصوص شرب خمر وجود دارد . بر طبق ماده های ۲۱7 تا 219 ، بیان میکند که در جرایم حدی (از قبیل شرب خمر) اگر مجرم ادعای عدم قصد و عدم علم کند یا اینکه ادعا کند که این عمل او با شکنجه و تهدید شدن توسط دیگری انجام شده است ، در این صورت بدون سوگند و بینه (شهود) ، ادعای او پذیرفته می شود . در ماده ۲۱۹ ذکر شده است که دادگاه نمیتواند نوع ، میزان و کیفیت حدود شرعی را تغییر دهد یا مجازات را کم یا ساقط یا تبدیل نماید. از طریق عفو و توبه این مجازاتها قابل سقوط، تبدیل یا تقلیل است. توبه کردن در شرب خمر میتواند تخفیف در مجازات را به همراه داشته باشد. البته باید گفت هر توبهای شامل تخفیف در مجازات حد نمیشود و شرایط خاص خود را دارد. توبه در جرایمی که دارای مجازات حدی است (مانند شرب خمر) اگر قبل از اثبات صورت گیرد باعث تخفیف در مجازات میشود .
لُپ کلام
همانگونه که به حساسیت موضوع اشاره شد درباره جرم شرب خمر ، کوچکترین اشتباه و یا حتی استفاده از یک جمله غلط و اشتباه ، موجب مجازات سنگینی برای عزیزان شما خواهد بود . پس قبل از هر اقدامی در خصوص جرم شرب خمر حتما حتما با یک وکیل کیفری مشورت کنید .
گروه وکلای عدل ایرانیان با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی کیفری می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید ازاستیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.
مطالب مرتبط:
جرم قتل و مجازات کیفری آن در قانون