تعریف زنا از نظر اسلام و قانون چیست ؟
در اسلام زنا به رابطه جنسی میان زن و مرد، بدون وجود رابطه ازدواج میان آنها میگویند همچنین به مردی که مرتکب زنا شدهاست زانی و زن زناکار را زانیه میگویند.
زنا با زن شوهردار از منظر دین یکی از گناهان کبیره به شمار می آید ولی بزرگی خداوند و وسعت مهربانی او به حدی است، که اگر گناه کاری که مرتکب چنین عملی شده است واقعا از عمل خود پشیمان باشد و تصمیم جدی بر ترک گناه و جبران بدی خود بگیرد، امید بخشش و آمرزش او از طرف خداوند مهربان بسیار زیاد است.
زنا از منظر قانون ; در ماده 63 قانون مجازات اسلامی در تعریف جرم زنا آمده است : جماع مرد با زنی که بر او ذاتا حرام است
در کتاب دوم از باب اول قانون مجازات اسلامی نیز راههای اثبات این جرم و انواع آن مشخص شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه مواردی است که انواع و اقسام آن در دین اسلام پیشبینی و شرح داده شده و مجازات آن مشخص است.
در مواجه با پرونده های طلاقی که وکالت آن را می پذیریم خیانت و داشتن رابطه نامشروع یکی از اولین اتهامهایی است که همسران هنگام اختلاف، یکدیگر را به آن متهم میکنند.
در قانون نیز شکایتی با عنوان روابط نامشروع به رسمیت شناخته شده و از سوی قضات مورد رسیدگی و صدور حکم قرار میگیرد.
انواع زنا
زنا انواع مختلفی دارد که برای هر کدام از آنها احکام جداگانهای در اسلام وجود دارد پس زنا فقط به رابطه مرد مجرد با زن شوهردار نمیگویند:
- زنای با محارم
- زنای به عنف
- زنای غیر محصنه
- زنای محصنه ( زنا با زن شوهردار )
زنای محصن و محصنه (زنا با زن شوهردار یا زنا با مرد متاهل)
زنای محصنه به معنای آن است که شخص زناکننده دارای همسر دائمی باشد به گونهای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به زنا داده باشد.
به زبان سادهتر اگر یک زن متأهل زنا کند، به زنای آن شخص زنای محصنه گفته میشود و اگر زانی مرد باشد زنای محصن گفته میشود.
مجازات زنا محصن در مورد چه مرد و چه زن زناکاری که متأهل است، اگر پیر است ابتدا یکصد ضربه شلاق و سپس سنگسار است، و اگر جوان است فقط او را سنگسار میکنند و بنابر احتیاط واجب شلاق نزنند، اگر فردی که متأهل است و همسرش در اختیار اوست اما هنوز با او زناشویی نکرده، اگر زنا کند او را صد ضربه شلاق میزنند و سر او را هم میتراشند و به مدت یکسال او را از شهرش تبعید میکنند؛ ولی برای زن زنا کار حکم تراشیدن سر و تبعید جاری نمیشود.
حکم زنا با زن شوهردار چیست؟
زنای مرد مجرد با زن شوهردار بنابر تعریف قانون مجازات اسلامی بر این قرار است :
ماده 221 قانون مجازات اسلامی : زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.
- تبصره 1: جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ی ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.
- تبصره 2: هرگاه طرفین یا یکی از آن ها نابالغ باشد، زنا محقق است. لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.
ماده 222 قانون مجازات اسلامی : جماع با میت، زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست. لکن موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می شود.
ماده 223 قانون مجازات اسلامی : هرگاه متهم به زنا، مدعی زوجیت یا وطی به شبهه باشد ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته می شود مگر آن که خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود.
ماده 224 قانون مجازات اسلامی : حد زنا در موارد زیر اعدام است:
- زنا با محارم نسبی
- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است
- زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است
- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است
- تبصره 1 : مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
- تبصره 2: هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بی هوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.
ماده 225 قانون مجازات اسلامی : حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه ی قضاییه چنان چه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می باشد.
پیشنهاد مطالعه : وکیل پایه یک دادگستری
ماده 226 قانون مجازات اسلامی : احصان در هر یک از مرد و زن به نحو زیر محقق می شود:
- احصان مرد عبارت است از آن که دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.
- احصان زن عبارت است از آن که دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.
ماده 227 قانون مجازات اسلامی : اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری ای که موجب خطر برای طرف مقابل می گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می کند.
ماده 228 قانون مجازات اسلامی : در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه، چنان چه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.
ماده 229 قانون مجازات اسلامی : مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است.
ماده 230 قانون مجازات اسلامی : حد زنا در مواردی که مرتکب غیرمحصن باشد، صد ضربه شلاق است.
ماده 231 قانون مجازات اسلامی : در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.
ماده 232 قانون مجازات اسلامی : هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی و یک تا هفتاد و چهارضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است.
مشاوران حقوقی ما با بررسی شرایط آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی شما عزیزان می باشند.مشاوره حقوقی به صورت حضوی، تلفنی و آنلاین ارائه می شود.
راه های اثبات زنا
در اسلام به طور کلی دو راه برای اثبات زنا وجود دارد :
- اقرار شخص
- شهادت چهار نفر شاهد
اگر چنانچه زنای محصنه یک شخص بهوسیله هر یک از راههای فوق ثابت شود، آنگاه مجازات سنگسار در حق شخص زنا کار، با توجه به اینکه زنای وی بهوسیله کدامیک از راههای فوق ثابت شده باشد متفاوت خواهد بود.
1. اقرار شخص زناکننده که بالغ و عاقل و آزاد است در حال اختیار و بدون ارعاب و ترس چهار مرتبه و بنابر احتیاط در چهار جلسه اعتراف کند که زنا کرده است.
اگر زنای محصنه از راه اقرار شخص زنا کار ثابت شود و شخص زناکار هنگام سنگسار از گودال فرار کرد، دیگر او را به گودال برنمیگردانند، حتی بنابر احتیاط اگر یک سنگ هم به او نخورده باشد نباید او را بازگردانند.
2. شهادت چهار نفر شاهد چهار مرد عادل به دیدن عمل شهادت دهند، و اگر سه مرد و دو زن عادل یا دو مرد و چهار زن عادل هم شهادت دهند کافی است و زنا ثابت میشود.
اگر زنای محصنه( زنا با زن شوهردار ) از راه شهادت شهود ثابت شود، آنگاه اگر هنگام سنگسار از گودال فرار کرد، فرار وی فایده ندارد و او را باید به گودال برگردانند و آنقدر سنگسار شود تا بمیرد.
رابطه نامشروع چگونه در دادسرا مطرح میشود ؟
زوجین هنگام بروز اختلافهای خانوادگی برای رسیدگی به شکایتهایشان یا به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست حقوقی ارائه میدهند یا در مواردی خاص سراغ دادسرا و طرح شکایت کیفری میروند.
جرم رابطه نامشروع شکایتی است که میتوان در تمام دادسراها آن را طرح و پیگیری کرد.
در شهر تهران دادسرایی تخصصی با عنوان دادسرای ارشاد نیز برای رسیدگی به این جرم تعیین شده که افراد میتوانند با مراجعه به این محل دادخواست خود را به این دادگاه تخصصی ارائه دهند، اما این مساله مانع از رسیدگی به این شکایت در دادسراهای عمومی نیست.
البته گاهی دادسراهای مختلف چنین پروندههایی را برای دادسرای ارشاد ارسال میکنند تا در آن محل مورد رسیدگی قرار گیرد،
اما در شهرستانها این شکایت در دادسراها رسیدگی میشود. شیوه رسیدگی هم مانند دیگر جرائم کیفری است و دادگاه با احضار متهم و بازجویی از وی وارد رسیدگی به پرونده میشود.
نکته جالب توجه این است که بر خلاف دادگاهها و دادسراهای دیگر که خبرنگاران با مجوزهای لازم امکان حضور در جلسات دادگاه و تهیه گزارش از دادسراها را دارند، دادسرای ارشاد هیچ خبرنگاری را برای تهیه گزارش نمیپذیرد و درباره پروندههایی که در این دادسرا مورد رسیدگی قرار میگیرد نیز هیچ گونه اطلاع رسانی صورت نمیگیرد.
چنین مسالهای به این دلیل است که ممکن است بیان و گزارش چنین موضوعهایی باعث اشاعه فساد و فحشاء شود و در نتیجه قبح این مسائل از بین برود.
به همین دلیل در اطلاع رسانی این پروندهها نیز ملاحظههای فراوانی لحاظ میشود.
زنان و مردانی که با در دست داشتن چنین شکایتهایی به دادگستری و یا دادسرا مراجعه میکنند، شکایت خود را چنین مطرح میکنند: در بیشتر مواردی که موضوع شکایت رابطه نامشروع است، شاکی مدعی میشود همسرش غیر از او با فرد دیگری نیز رابطه دارد.
گاهی نیز همسران داشتن چنین رابطهای را به یکدیگر نسبت میدهند و هر دوی آنها علیه یکدیگر شکایت میکنند.
علت طرح چنین شکایتهایی نیز همیشه وجود چنین رابطه ای نیست بلکه در برخی موارد یکی از طرفین دچار توهم است یا اینکه به خاطر بدبینی یا دوست داشتن زیاد، همسر خود را به این مورد متهم میکند.
در برخی موارد نیز همسران حریم خانواده را رعایت نمیکنند و با برخی رفتارهای خاص خود سبب بروز سوء ظن در همسر خود میشوند.
برای شکایت رابطه نامشروع نیز شیوههایی همچون اقرار، شهادت، دلایل و مدارک، علم قاضی و اماره برای اثبات جرم وجود دارد.
اقرار اولین و بدیهیترین دلیل اثبات جرم است به این معنی که وقتی از فردی شکایتی شده و متهم به انجام جرم است، در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی قرار بگیرد و با زبان خودش اعتراف کند که جرم را مرتکب شده و بعد هم اقرار خود را با امضاء یا اثر انگشت تایید کند.
دلایل و مدارک نیز شیوه دیگری برای اثبات جرم است. در قانون آیین دادرسی کیفری مشخص شده که گزارش و اعلام جرم باید مستند باشد و برای قاضی یقین حاصل شود که جرم انجام شده است.
قانون در خصوص این جرم و اثبات آن سختگیری خاصی دارد و در مواردی که فردی به دیگری نسبت زنا دهد و نتواند این جرم را ثابت کند، مجازات سختی پیش بینی شده است. به چنین جرمیدر متون حقوقی «قذف» گفته میشود.
تعریف دقیق حقوقی این عبارت نیز چنین است : قذف نوعی دشنام و به معنای متهم کردن شخصی به زنا یا لواط است و در فقه اسلامی و حقوق کیفری ایران جرم دانسته میشود و قذفکننده به میزان 80 ضربه شلاق مجازات خواهد شد.
این مجازات برای این تعیین شده که افراد به سادگی چنین اتهامی به یکدیگر نزنند و صرف اختلافی کوچک آبروی یکدیگر را نریزند، زیرا در دین اسلام آبروی فرد مومن مانند خون اوست و هرکس آبروی مومنی را بریزد مانند این است که خون او را ریخته و به همیندلیل قانون برای چنین موضوعی این مجازات سخت را پیشبینی کرده است.
در قرآن و در آیه 4 سوره نور نیز آمده است : کسانی که زنان عفیف را به زنا متهم میکنند و 4 شاهد نمیآورند 80 ضربه تازیانه بزنید و از آن پس هرگز شهادتشان را نپذیرید که مردمی فاسقاند.
البته در مواردی که شکایت رابطه نامشروع مستدل و دقیق باشد، به این شکایتها به دقت رسیدگی و مرتکب آن مجازات خواهد شد؛ اما با کسانی که بخواهند در این زمینه تهمت بزنند و حتی افرادی که به دروغ شهادت میدهند مورد مجازات قرار میگیرند.
به همین سبب افرادی که میخواهند چنین شکایتی را مطرح کنند، حتما باید عواقب این کار را در نظر بگیرند و بیجهت به کسی تهمت نزنند.
آثار شوم زنا در کلام معصومین
پیامبر اکرم (ص) فرمود : زنا داراى زیانهاى دنیوى و اخروى است،امّا در دنیا : از بین رفتن نورانیّت و زیبایى انسان، مرگ زودرس و قطع روزی و امّا در آخرت: درماندگى، هنگام حساب قیامت غضب الاهى و جهنّم همیشگى.
از پیامبر (ص) نقل شده است : هر گاه زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى هم زیاد مىشود. زنا نکنید، تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند. هر که به ناموس دیگران تجاوز کند، به ناموسش تجاوز خواهد شد. همان گونه که با دیگران رفتار کنید، با شما رفتار خواهد شد.
امام على بن ابى طالب (ع) در حدیثى مىگوید : از پیامبر شنیدم چنین مى فرمود: در زنا شش اثر سوء است، سه قسمت آن در دنیا و سه قسمت آن در آخرت است. اما آنها که در دنیا است یکى این است که صفا و نورانیت را از انسان مىگیرد روزى را قطع مىکند، و تسریع در نابودى انسان ها مىکند و اما آن سه که در آخرت است غضب پروردگار، سختى حساب و دخول، یا خلود، در آتش دوزخ است.
على (ع) ترک زنا را مایۀ استحکام خانواده و ترک لواط را عامل حفظ نسل مىداند.
گروه وکلای عدل ایرانیان با سابقه ای درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی خانواده می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری گروه وکلای عدل ایرانیان می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.
جهت آشنایی با قوانین و دانستنی های حقوقی و کیفری صفحه اینستاگرام عدل ایرانیان را دنبال کنید
۲۴ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
سلام وقت بخیر
در مورد مسائل جنسی زناشویی قبل از مرتکب شدن به آن عمل بهترین کار این که موارد را مطالعه نماید متشکرم
بسیار مطلب مفید و جامع و کاملی است
ایکاش قبل از وقوع چنین اتفاقاتی فرد از نظر
حقوقی اطلاع کافی داشته باشد
چراکه بعضاً بدلیل عدم داشتن دانش کافی فرد
مرتکب چنین خطاهایی شود و از عواقب آن بدرستی مطلع نباشد
در هرحال خداوند خیر دنیا و آخرت را نصیب شما و امثال شما گرداند تا از اتفاقات اینچنینی جلوگیری بعمل آید انشاالله تعالی
عاقبت بخیر شوید و در پناه خدا باشید
بینهایت سپاسگزارم
یک سوال داشتم لطفا پاسخ بدید آیا مرد میتواند زنش را برای اثبات زنا به پزشکی قانونی بفرستد؟؟؟؟
با سلام
می تواند از طریق دادگاه تقاضا کند
سلام خسته نباشید
زن شوهردار در چه صورت میتواند باکسی غیراز شوهر خود آمیزش داشته باشد
سلام
رابطه با زن شوهردار در حکم زنا است و حتی بعد از جدایی خانم از همسرش به ایشان حرام ابدی می شود .
با سلام راهی وجود داره که این حرمت برطرف بشه و بتونن بهم. محرم بشن؟
با سلام
اگر مرد متاهلی با زن شوهر دار رابطه جنسی داشته باشد و همسران این دو در حین این ارتباط با نیروی انتظامی به سراغشان بروند و جرمشان اثبات شود ، هرکدام چه حکمی دارند؟؟
آیا میتوان از فیلم دوربین مخفی یا هک گوشی برای اثبات جرم همسر استفاده کرد؟؟؟
سلام اگر زنا اثبات شود مجازات هردو اعدام میباشد
آیاباپرینت گوشی ودخترخودش که۱۰سال دارد پیش اوزناکرده واوراتهدیدکرده وکتکش میزده قاضی این هاراهم درنظرمیگیرد
با سلام و عرض ادب
می توانید درخواست پرینت مکالمات را از دادگاه موردنظر درخواست بدهید
و اینکه دختر باید شهادت دهد و یا اگر مدرک دیگری دارید مثل فیلم دوربین مداربسته می تواند به عنوان مدرک استفاده کند
با سلام اگر همسر یک زن به دلیل معتاد بودن اصلا هیچ گونه توجهی به زن خود نکنه چه از لحاظ عاطفی چه جنسی حکم رابطه اون زن با پسر مجرد چیه
لطفا جواب منو بدین
با سلام. رابطه شما در هر صورت توجیهی برای قانون ندارد و رابطه نامشروع تلقی می گردد.
سلام وقت بخیر اگه کسی متوجه بشه که خانمی متاهل با مردهای دیگه رابطه داره از روی پرینت تلفن یا تماس های که بهش میشه تو دادگاه قاضی قبول می کنه
سلام وقتبخیر به عنوان مدرک میتونید استناد کنید
با سلام،همسرم دادخواست طلاق داده،اما یک هفته بعد از دادخواست عکس هایی ب دستم رسیده ک با ی مرد در ارتباط بوده و هنوزم در ارتباط هستن،اون عکس ها هم دوتاشون دست ب دست همن،چ راهکاری دارید ک بتونم ثابت کنم و طرح شکایتم چی باشه،بقران زندگیمو نابود کردن
شما میتونید شکایت رابطه نامشروع بکنید
باسلام و سپاس
شما در مورد زنا بصورت کامل و جامع صحبت فرمودید و بسیار هم مفید بود …
اما از داشتن رابطه بین دو زن و مرد متاهل که رابطه جنسی ندارند و فقط رابطه ای در حد پیام دادن میباشد صحبتی نفرمودید !!!
حکم چنین موردی که دو نفر فقط به هر دلیلی از جمله کم اهمیتی و تن ندادن زوجین به روابط عاطفی بیشتر است و در مواردی هم علت العلل این موارد نداشتن رابطه جنسی بین طرفین موجب چنین اتفاقاتی میگردد چیست ؟
وایا در چنین مواردی طرفین با اینکه رابطه جنسی ندارند حکم چنین افرادی چیست و جزای این چنین روابطی چه میتواند باشد ؟
یک مورد هم در خصوص لواط که در ذیل سوالی فرمودید آیا اسلام صرفا از نظر نسل چنین حکمی داده است و لواط کار را باید اعدام کرد تا عبرتی برای دیگران باشد !؟
یا مسئله اصلی ذات لواط و رابطه ای نا معقول و غیر انسانی میباشد
چراکه باید مد نظر گرفت که امروزه با پیشرفت دانش بشری فرد لواط کننده از نظر روحی و جسمی دچار مشکلات شخصیتی و بعضاً بیماریهای روانپزشکی است نه اینکه با خواست خود دوست دار چنین رابطه نامشروعی میباشد …
اما چون شخصا شاهد چنین مواردی بوده و هستم آیا سنگسار بجای درمان بیماری فرد لواط کننده موجب عدم بروز چنین مواردی در جامعه خواهد شد که این بعید است بتواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از روابط نامشروع اینچنینی گردد !!!
ممنون از صبر و حوصله ای که بخرج دادید و خدا خیر دنیا و آخرت را نصیب تان گرداند انشاالله تعالی
سپاس
سلام رابطه زن شوهردار بدون اطلاع شوهرش با مرد مجرد چه حکمی برای هرکدوم داره؟خود زنه تو پیام اقرار کرده و اظهار پشیمانی کرده که اشتباه کرده و گول خورده منتهی بالای بیست بار رابطه داشته اونم تو خونه خودش مدارک هم موجوده میشه راهنمایی کنید
چیشد بالاخره عزیز شکایت کردی ؟
ارتباط مرد مجرد با یک خانم شوهردار که بعلت مهاجرت با شوهرش در ارتباط نیست و احتمال جدایی هست . فتوای دینی و عرفی آن چیست . با تشکر
سلام خسته نباشید فقط با استناد به پرینت مکالمات میشه طرح شکایت کرد برای رابطه نامشروع؟؟آیا اگر مثلا دوربین مداربسته پارکینگ فقط ورود و خروج مرد رو به ساختمان نشون بده میشه به عنوان مدرک استفاده کرد؟دادگاه میتونه پرینت اس ام اس هم بگیره؟
پناه بر خدا…. با این همه گناه
سلام ممنون میشم جواب بدین
اگر زنای مرد جرد با زن متاهل از طریق پرینت برای قاضی قابل تشخیص باشه حکم مجازات هر کدام چیه